سامسونگ در برابر گوگل،کدام یک قدرتمندتر اند؟

به دست -

دنیای امروز را کمپانی هایی که قصد دارند تکنولوژی را در تمام زمینه های زندگی وارد کنند پر کرده است. از این بین شاید بتوان شرکت های اپل، گوگل و سامسونگ را به عنوان بزرگترین این کمپانی ها نام برد. اما در این مطلب قصد داریم رقابت بین دو غول بزرگ تکنولوژی یعنی سامسونگ و گوگل را بررسی کنیم و ببینیم که امروز کدام یک بزرگتر به نظر می رسند؟

شرکت اپل همیشه به دنبال انجام کارهای اپل گونه بوده و هست. این شرکت با حفظ اختصاصی بودن، مرغوبیت و متفاوت بودن محصولات خود توانسته است حجم عظیمی از کاربران را به سوی خود جذب کند و آنها را خشنود نگه دارد. سامسونگ و گوگل هم که همچنان بر سر عرضه یک پلتفرم متن باز جایگزین رقابت دارند و هرکدام می خواهند تا با به خطر انداختن منافع دیگری سود بیشتری را از آن خود کنند.

 سامسونگ به تازگی پلتفرم خانه های هوشمند SmartThings را با مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است تا به عنوان یکی از بنیان گذاران این پلتفرم ها هم شناخته شود. علاوه بر این با این حرکت شرکت های سامسونگ و گوگل در رقابتی دیگر رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. چندی پیش بود که گوگل هم با خرید کمپانی Nest اقدام به گسترش و توسعه پلتفرم خانه های هوشمند کرد.

گوگل نمی تواند شکست بخورد

یک نظریه مشترک درباره سامسونگ وجود دارد. موفقیت سامسونگ به دلیل گوشی های هوشمند، تلویزیون ها، یخچال فریزرها، اقیانوس پیما ها، سیستم موشک های بالستیک و یا هر محصول دیگر این شرکت نیست بلکه سامسونگ تمام این پیروزی ها را مدیون کارخانه هایی است که می توانند صفحه نمایش های بزرگ و ارزان قیمت تولید کنند است.

توسط این کارخانه ها بود که سامسونگ سال ها پیش توانست سونی را از بازار تلویزیون ها خارج کند. در آن سالها مشتریان خواهان تلویزیون های HD با صفحه نمایش تخت بودند. سامسونگ هم به سرعت خط تولید تلویزیون های LCD خود را به راه انداخت هرچند که نتوانست به کیفیت صفحه نمایش های سونی دست پیدا کند اما به دلیل قیمت پایین تر محصولات مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کرد. پس از تغییر علاقه مردم به صفحه نمایش های بزرگتر سامسونگ توانست این نیاز بازار را فراهم کند تا برند سونی برای همیشه از دنیای تلویزیون ها حذف شود.

سونی پس از قبول این شکست بزرگ در سال ۲۰۱۱ کارخانجات این صفحه نمایش ها را با قیمت یک میلیارد دلار به سامسونگ واگذار کرد.

سامسونگ همین استراتژی را در مورد گوشی های هوشمند هم پیاده کرد و هنگامی که کاربران به سمت گوشی های با صفحه نمایش بزرگ روی آوردند این شرکت توانست با صفحات بزرگ OLED خود که شفافیت رنگ فوق العاده ای داشتند مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. این استراتژی موفق باعث شد که سامسونگ به عنوان بزرگترین رقیب اپل در بازار گوشی های هوشمند شناخته شود.

شاید تنها مشکل بزرگ این استراتژی وابسته بودن سامسونگ به کمپانی های دیگری مثل Hollywood، Netflix، Comcast، Media Hub و… برای تولید این صفحات است که باعث کمرنگ شدن این مزیت سامسونگ نسبت به دیگر شرکت ها می شود. کاهش سود این شرکت در ماههای گذشته دلیلی بر اثبات این ادعاست.

علاوه بر این سامسونگ همیشه به خرید تکنولوژی های جدید از شرکت هایی مثل Boxee و SmartThings علاقه مند بوده ولی هیچگاه نتوانسته که پتانسیل و توانایی این تکنولوژی ها را به یک محصول کاربردی تبدیل کند.

مطمئنا دنیای تکنولوژی برای رشد و توسعه به سامسونگ نیاز دارد اما به نظر می رسد این کمپانی هیچ شانسی برای مانع شدن رشد و پیشرفت پلتفرمی که گوگل تمام ذخایر خود را صرف آن کرده است ندارد. گوگل در حال برنامه ریزی برای افزایش سود خود از طریق فروش تبلیغ در سیستم عامل اندروید است که این می تواند جرقه ای بزرگ برای رشد هر چه سریعتر این پلتفرم باشد. با این اوصاف سامسونگ هیچگاه برای رقابت با این سیستم عامل تلاش نخواهد کرد چرا که برای این کار انگیزه و عامل محرک کافی را ندارد همچنین می داند که با تمرکز بر روی فروش قطعاتی همچون صفحه نمایش می تواند سود بیشتری را بدست آورد.

سامسونگ پیروز خواهد شد

رد پای سامسونگ همه جا دیده می شود. این کمپانی دومین تولید کننده بزرگ کشتی در دنیا، یک شرکت بزرگ بیمه عمر، عضو ۵۰ شرکت بزرگ ساخت و ساز دنیا، صاحب یک پارک بزرگ تفریحی و یک آژانس تبلیغاتی بزرگ است.

از طرفی قدرت برند بزرگی به نام گوگل هم بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از منابع از این برند به عنوان بزرگترین برند دنیا پس از اپل یاد می کنند. سامسونگ در حالی که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان قطعه برای اپل و دیگر کمپانی ها است با این شرکت ها رقابت تنگاتنگی در بازار گوشی های هوشمند دارد. این شرکت در تمامی مراحل تولید کمپانی مثل اپل دخالت دارد. از لباس کارکنان شرکت گرفته تا هتلی که آنها در آن اقامت دارند.

موفقیت یک محصول جدید امروزه علاوه بر اینکه نیازمند به استفاده از روش های جدید توسعه و تکنولوژی های نوین است به توانایی کمپانی سازنده در تکرار و رشد دوباره ان هم مربوط می شود. به طور مثال قابلیت هایی که سامسونگ به تازگی به آن دست یافته است کاربران را بیش از پیش به سمت محصولات این شرکت جذب کرده است.

سری گوشی های گلکسی یک از بهترین محصولات کمپانی سامسونگ است. کاربران بسیاری هر ساله برای عرضه این محصول لحظه شماری می کنند و این سری از گوشی های هوشمند با استقبال بسیار خوبی مواجه می شود. به طوری که Galaxy S5 در هفته اول فروش خود توانست از تعداد نسخه های iPhone 5S فروخته شده در ایمن مدت پیشی بگیرد. پس از این بود که مشتریان به این باور رسیدند که سامسونگ قادر است محصولات با کیفیت و مرغوبی را تولید کند و واژه گلکسی برای همیشه بر سر زبان ها باقی ماند.

می توان گفت پیروزی های سامسونگ به معنی پیروزی های گوگل است چرا که بهترین گوشی های سامسونگ از سیستم عامل اندروید بهره می برند و سامسونگ بیشتر از اینکه بر روی محصولات خود پافشاری کند، محصولات گوگل را تبلیغ می کند. شاید در حال حاضر گوگل به سامسونگ بیشتر نیاز داشته باشد تا سامسونگ به گوگل. سامسونگ سرویس ها و نرم افزارهای کاربردی را در اختیار دارد علاوه بر این تا مدتی دیگر قرار است از سیستم عامل Tizen استفاده کند. سیستم عاملی که مطمئناً می تواند به خوبی جای اندروید را بگیرد.

گوگل و سامسونگ نشان داده اند که می توانند به خوبی با یکدیگر همکاری داشته باشند. باید امیدوار بود که منافع آنها هیچگاه با یکدیگر تداخل پیدا نکند چون با حذف سامسونگ مطمئناً گوگل هم نابود خواهد شد. اما با نابودی گوگل سامسونگ با سرعت بالاتری پله های ترقی را طی می کند.

منبع: Theverge


صفحه اینستا گرام ما برای مشاهده اخبار جدیدتکنولوژی به جمع هواداران ما در اینستاگرام بپیوندید!! Instagram.com/cyrusgroup

بنیامین زهتابیان هستم طراح و نویسنده وب و سردبیر مجله اینترنتی کوروش کبیر امیدوارم مطالب سایت برای شما مفید باشد.

۲ دیدگاه برای سامسونگ در برابر گوگل،کدام یک قدرتمندتر اند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

[RB:Blog_And_Post_Title]