اولین جاده خورشیدی مجهز به پوشش فوتو ولتائیک در آمستردام هلند

به دست -

هلند کشوری است که دوچرخه سواری در آن بسیار فراگیر و عمومی است و با اینکه هوای همیشه مرطوب و بارانی دارد مردم زیادی از دوچرخه برای مسیر های کوتاه استفاده میکنند. جدیداً قسمتی از مسیر دوچرخه در کنار یکی از خیابانهای آمستردام با صفحات خورشیدی پوشانده شده است که در واقع اولین خیابان خورشیدی جهان به شمار میرود.

این پروژه که توسط شرکتی به نام SolarRoad پیاده سازی میشود یک قسمت ۱۰۰ متری از یک مسیر دوچرخه سواری را با صفحات فتوولتائیک مخصوصی خواهد پوشاند که پس از اتمام، بافتی شبیه به کف بتنی خیابان پیدا خواهد کرد.

هم اکنون کار ۷۰ متر از سمت چپ این مسیر به اتمام رسیده است و ۳۰ متر دیگر باقی مانده تا نیمی از این مسیر ۱۰۰ متری با صفحات خورشیدی پوشانده شود. این خیابان به دلیل قرار گیری در منطقه ای آفتابگیر انتخاب شده است چرا که نور خورشید تقریباً در اکثر اوقات روز به کف خیابان میتابد.

سطح این صفحات از بافتی زبر و پر اصطکاک برخوردار است که احتمال لیز خوردن دوچرخه سوار را در روز های بارانی به حداقل برساند. تفاوت سطح این صفحات نسبت به سطح بتنی خیابان به وضوح در تصاویر مشخص است.

محققان با اندازه گیری دمای صفحات متوجه شدند که حرارت جذب شده توسط لایه خوشیدی و قسمت بتنی خیابان یکی است. اگر دقت کنید صفحات خورشیدی در زیر لایه ای شفاف از اپوکسی براق دیده میشوند.

بنا بر نظر کارشناسان انعکاس نور روز از سطح براق این صفحات ممکن است در ساعاتی از روز برای دوچرخه سواران آزار دهنده باشد اما باید صبر کرد و دید خود شهروندان نسبت به آن چه نظری خواهند داشت.

یکی از دلایلی که مسیر دوچرخه برای این پروژه انتخاب شده است استهلاک بسیار اندک مسیر دوچرخه است. مسیر دوچرخه تا هزاران برابر کمتر از سواره رو در معرض فرسایش توسط لاستیک و تردد دوچرخه سواران قرار دارد.

این در حالیست که لاستیک اتومبیل با توجه به فشار و وزن خودرو و میزان تردد بالا میتواند در اندک مدتی لایه اپوکسی را مورد فرسایش قرار داده و سلولهای خورشیدی را در معرض تخریب قرار دهد. علاوه بر آن میزان خسارتی که از فشار و تردد کامیونها به سطح جاده وارد میشود چند هزار برابر خودرو های سواری است.

بسیاری از شهروندان آمستردام که طرفدار انرژی های سبز و از جمله انرژی خورشیدی هستند منتظر اتمام این پروژه هستند تا ببینند کارآیی آن تا چه اندازه است. این پروژه تا به حال بصورت یک ایده باقی مانده بود اما باید به هلندی ها تبریک گفت چراکه تا پروژه ای به صورت عملی پیاده نشود مزایا و معایب آن مشخص نمیشود.

منبع: extremetech


صفحه اینستا گرام مابرای مشاهده اخبار جدیدتکنولوژی به جمع هواداران ما در اینستاگرام بپیوندید!! Instagram.com/cyrusgroup

بنیامین زهتابیان هستم طراح و نویسنده وب و سردبیر مجله اینترنتی کوروش کبیر امیدوارم مطالب سایت برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

[RB:Blog_And_Post_Title]